Stichting

Basis- en voortgezet onderwijs, nationaal en internationaal

De Stichting Het Rijnlands Lyceum biedt basis en voortgezet onderwijs op algemene grondslag in de regio Leiden en Den Haag. Aan Het Rijnlands zijn vijf scholen voor voortgezet onderwijs en drie scholen voor basisonderwijs verbonden. Met meer dan 7400 leerlingen en 1100 medewerkers zijn wij een middelgrote onderwijsorganisatie.

Het Rijnlands Lyceum is in 1936 opgericht door een aantal Leidse hoogleraren die het bestaande onderwijsaanbod wilden verbeteren. Hun initiatief bleek succesvol. Naast de oorspronkelijke locatie in Wassenaar zijn vestigingen opgezet in Oegstgeest (1956) en Sassenheim (1972).

Sinds 1991 maakt de International School of The Hague deel uit van onze Stichting. In 2011 is ook de Eerste Nederlandse Montessorischool in Den Haag toegevoegd aan Het Rijnlands. In 2012 is de Europese School Den Haag Rijnlands Lyceum van start gegaan.

De drie scholengemeenschappen in Wassenaar, Oegstgeest en Sassenheim bieden onderwijs variërend van mavo (vmbo-tl) tot gymnasium. Van oudsher kenmerkt Het Rijnlands zich door het internationale onderwijsaanbod, inclusief tweetalig onderwijs. Rijnlands Lyceum Oegstgeest International School en het Rijnlands Lyceum Wassenaar International School  bieden internationaal voortgezet onderwijs. De International School of The Hague en de European School The Hague Rijnlands Lyceum bieden internationaal basis en voortgezet onderwijs.

2016 was een bijzonder jaar. Onze stichting bestond 80 jaar en de Eerste Nederlandse Montessorischool vierde zijn honderd jarig bestaan. De Rijnlandse scholen voelen zich nog altijd verbonden met de doelstelling van meer dan 80 jaar geleden: het verzorgen van kwaliteitsonderwijs voor hen die meer willen dan een standaard onderwijsaanbod. De internationale dimensie is daarbij een van de onderscheidende kenmerken. De Rijnlandse scholen dragen "international mindedness" uit als een van de belangrijkste kernwaarden.